Hur bygger och driver man en WooCommerce hemsida?
WooCommerce är en plattform för e-handel som är gratis att installera. Under de senaste åren har denna e-handelslösning blivit allt mer populär att använda. En stor del av skälet är att den är kompatibel med WordPress och mycket användarvänlig. Precis som WordPress har e-plattformen hundratals möjliga teman att välja på, och gör det enkelt för dig att sätta din egen prägel på e-butiken.
Världens populäraste e-handelsplattform
År 2014 blev WooCommerce utsedd till världens mest populära e-handelsplattform. Företaget har vuxit steg för steg, men ändå relativt snabbt från starten 2011. I början var plug-inprogrammet som är anpassad efter WordPress, endast avsett att användas av mindre e-butiker. I slutet av 2014 kom uppgraderingen som möjliggjorde även för större företag att välja denna e-handelsplattform som sitt första val. E-handelsplattformen finns översatt till finska, på denna sida kan du se och jämföra finska webbhotell.
Enligt en analys använder sig en femtedel av världens e-handlare av WooCommerce. Programmet är enkelt att installera och att administrera, det som krävs är att din sida bygger på WordPress. De som står bakom idén till handelsplattformen är det sydafrikanska företaget WooThemes. Svenska Krokedil har arbetat fram flera teman, som möjliggjort att e-plattformen kan användas tillsammans med betallösningar för Sverige som DIBS, PayPal och Klarna checkout.
Utvecklingen av plattformen fortsätter
Sedan starten har WooCommerce utvecklats otroligt mycket och det finns idag stöd för affärssystem som Visma, Fortnox och E-conomics. Själva programmet är gratis att ladda ner och använda, men vissa tilläggstjänster kostar pengar. Behöver du använda e-handelslösningen med en svensk bruksanvisning går denna att ladda ner från FS datas hemsida. Sidan har även en utmärkt översikt som steg för steg, talar om för dig hur du installerar e-handel i WordPress. För att lägga till produkter i din e-butik använder du menyvalet ”produkter” och därefter ”lägg till produkt”. Därefter anger du produktnamn, beskrivning av produkten i både text och bild samt priser och eventuell lagerstatus. Du märker snart att det hela är ganska enkelt.